روش انتقال نهال به زمین اصلی آماده سازی زمین – پایه GN

استفاده مخلوطی از کودهای آلی و پودری قبل از کشت متناسب با آنالیزخاک، به بهبود شرایط فیزیکی و تغذیه ای گیاه کمک شایان توجهی مینماید. اگر از کودهای دامی استفاده میشود باید دقت شود که شوری بالایی نداشته باشد و کاملأ پوسیده شده باشد. ترکیب خاک با کودهای پودری نیتروژن و فسفر بالا همراه با کودهای دامی بهترین ترکیب برای آماده سازی زمین قبل از انتقال نهال می باشد.
درختان در مواقع انتقال نهال به زمین اصلی دچار استرس می‌شوند که در وهله اول به‌علت تغییر در توانایی در جذب آب در اثر از بین رفتن تعدادی از ریشه‌هایشان می‌باشد. استرس آبی دلیل اولیه بروز مشکل و وارد شدن تنش به گیاه است.
مناسب ترین زمان روزانه برای درخت کاری، روزهای ابری و هوای آرام است. در روزهای آفتابی و گرم و یا یخبندان و یا در هنگام وزش بادهای شدید باید از کاشت نهال خودداری کرد. قبل از کاشت نهال بهتر است آبیاری انجام شود و زمین مرطوب باشد. اولین آبیاری باید بلافاصله پس از کاشت نهال و ایجاد حوضچه انجام شود. چون در سال اول کاشت، ریشه ها پراکنده هستند و رشد آنها آن قدر نیست که بتوانند از آب گودال و خاک اطراف خود رطوبت جذب کنند، باید در سال اولِ درخت کاری آب بیشتری به نهال داده شود. البته اگر خاک منطقۀ کاشت، مرطوب باشد باید از آبیاری زیاد خودداری شود زیرا رطوبت بیش از حد باعث می شود که ریشه های گیاه نتوانند در خاک فعالیت طبیعی داشته باشند و مورد حمله بیماریهای قارچی قرار گیرند و پس از مدتی از بین خواهند رفت.در خاکهای سبک با بافت شنی آبیاری باید با فواصل کوتاهتر و تعداد دفعات بیشتری انجام شود.
شیاری به عمق ۵۰-۴۰ سانتیمتر ایجاد شود ترکیب کودی توضیح داده شده و خاک به مقدار مناسبی در گودال ریخته شود نهال داخل گودال قرار داده شود و تا سطح بالاتر از ریشه مجدد با ترکیب خاک و کود پوشانده شود.پس از انجام کاشت و پر کردن گودال باید با فشار دادن خاک اطراف نهال، خاک اطراف ریشه ها را کاملا محکم کرد تا هوای اطراف ریشه تخلیه گردد و بعد از آبیاری پای نهال گود نیفتد و ریشه نهال از خاک خارج نشود. بلافاصله پس از کاشت، نهال ها را باید آبیاری کرد در غیر این صورت درصد نهال هایی که اصطلاحأ نمی گیرند و خشک می شوند بالا خواهد رفت و نیاز به کاشت مجدد یا واکاوی خواهد بود.

آدرس دفتر: دماوند، گیلاوند، جنب اداره منابع طبیعی، داخل محوطه منابع طبیعی، نهالستان پایه رویشی دماوند | مدیر فروش : ۰۹۱۹۳۲۵۹۱۹۷ مسئول فروش | مدیریت : ۰۹۱۲۶۰۷۴۹۰۵

برای خرید و مشاوره با تلفن های ما تماس حاصل فرمایید.

مدیریت سایت پایه رویشی دماوند

رودهن، پردیس، تهران، جاجرود، بومهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *